هوالحق

هوالحق
بایگانی

عالم تابلوی خداست

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۰۵:۵۹ ب.ظ

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حرف میزنید از روی عدالت حرف بزنید حق را بگویید ولو به ضررتان باشد.

اگر وعده ای میدهید به آن وفا کنید. بالاترین وعده ای که داده اید به خداست، اینکه خدا را اطاعت کنید.

این وصیت من به شماست. باشد که شما توسط این تذکرها یاد خدا برایتان ملکه شود. اینها صراط مستقیم است. اینکه از خدا خواهش میکنید خدایا مرا در صراط مستقیم قرار بده همینهاست. میفرماید از من تبعیت کنید نه از هوای نفس. اگر غیر خدا را متابعت کردید موجب تفرقه و پشیمانی میشود. این سفارش من به شماست. اگر به این سفارشات گوش دهید باشد که ان شاءالله با تقوا شوید.

 

در رابطه با تزکیه و خودسازی، تنها دانستن کفایت نمیکند. مشکل کار ما این نیست که نمیدانیم، ما تمام چیزهای خوب و بد را میدانیم ولی در عمل نمیتوانیم بدیها را کنار بگذاریم. خوب حرف میزنیم ولی در عمل ضعیف هستیم. این در اثر اینستکه که اعتقاداتمان ضعیف است. چون ضعیفیم موقع عمل نمیتوانیم عمل کنیم. خدا فرموده وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ و هر کجا باشید او با شماست. میفرماید اینجور نیست که جایی باشد که تنها باشی من با شما هستم. وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ بدان که من همه چیز را میدانم

إِنْ تُخْفُوا مَا فِی صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ یَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَیَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ میفرماید آنچه در مخفیگاه شماست (قلبتان) من میدانم. هُوَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَفِی الْأَرْضِ ۖ یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَجَهْرَکُمْ هر اسراری که شما دارید من میدانم چه پنهان باشد چه آشکار.

در نماز غفیله میخوانیم که خدا میفرماید کلید تمام غیبها نزد من حاضر است. علم خدا حضوریست تمام کتاب هستی در محضر خدا روشن و آشکار است. أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ وَأَنَّ اللَّهَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ در گوشی هم که حرف میزنید من همه را میدانم ذره و مثقال در تمام عالم، از من مخفی نیست. هیچ چیز در عالم نیست مگر اینکه نزد من حاضر است.

شما از یه بچه که در اتاق باشد حیا میکنید و خطا نمیکنید. آیا میشود کسی بداند که خدا اینطور احاطه کامل بر همه عالم دارد و از ابتدای خلقت همه چیز به حول و اراده اوست اما در مقابل او حیا نکند و خطا کند؟؟!!!

 خدایی که از نظر قدرت إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ است و از طرفی میفرماید نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ من از رگ گردن به شما نزدیکترم، آیا این انسان میتواند جرأت کند که خلاف کند؟!!!

اینکه کسی تمام سعیش را گذاشته که به لذتهای دنیا برسد برای اینست که عقیده به آخرت ندارد.

شما اگر بخواهید به خانه ای نقل مکان کنید سعی میکنید اول آن خانه را آماده کنید سپس به آنجا بروید. اینکه آنها (حضرت زهرا امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام) افطاری خود را سه روز به فقیر و اسیر و یتیم دادند و میفرمودند إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ما از آن روز که صورتها عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا است میترسیم، چون اعتقاد داشتند. ما هم اگر فقط احتمال آن خانه (آخرت) را داشته باشیم خود را آماده میکنیم .

اگر خود پیامبر صلوات الله علیه وآله ازاین دنیا استفاده نکرد چون میداند این دنیا دام است.

میفرماید إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ.

 میفرماید آنچه که در این دنیا بهت میدهم خوشحال نشو و اگر آفتی میآید و چیزی ازت میگیرم ناراحت نشو برای اینکه اینجا دار امتحان است.

توجه کنید چه چیزی موجب غم و غصه تان شده است، در اثر عشق خدا و دوری از خداست، یا بخاطر خواسته های تن است؟

خدا به قلب شما نگاه میکند. حالا این خدایی که اینچنین به شما توجه دارد سزاوار نیست که فقط گناه نکنیم.

اینکه فردی کار زشتی میکند و خجالت میکشد نشان میدهد از خدا میترسد. خدا میفرماید از من مهربانتر در عالم نمی شناسی. آنها که خدا را نمی شناسند خودشان را در عالم از همه بیشتر دوست دارند و نمیدانند که خدا ما را از خودمان هم بیشتر دوست دارد. محبتهایش همه از روی حکمت است و برای شما کمال آور است. شما دوستی داشته باشید که شما را به کمال میرساند آیا خودی میبینید

فرمود وقتی آقا امام حسین علیه السلام حضرت علی اصغر را در راه خدا داد گریه نکردند چون کسی که هدیه ای به محبوبش میدهد چشمش دنبال آن هدیه نیست. دارد که آقا امام حسین علیه السلام هر چه به ظهر عاشورا نزدیک میشد صورتشان شاداب تر و برافروخته تر میشد.

خب وقتی بداند دوستی دارد که به او میگوید بهشت آماده است عجله کن برای آنجا، دیگر چشمش به مال و ناموس دیگری نیست، حسد نمی ورزد. کسیکه بداند هر لحظه امکان دارد از اینها جدا شود دل به اینها نمیبندد. اگر بخواهی به بالا برسی باید دلت از همه چیز قطع کنی قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا از ماسوی الله قطع شو. دلی که هنوز قطع نشده نمیتواند به آن کمال برسد چون اشد حبا او در دلش نیست. وقتی معبود و معشوقش خدا شد میگوید خدایا من چیزی ندارم ولی از ثروتمندان عالم بیشتر دارم چون تو را دارم. تمام سرمایه من تو هستی. این آدم دیگر به خاطر هر چیزی تن به هر کاری نمیدهد چون عزت نفس پیدا کرده شکست ناپذیر شده چون وصل به خدا شده است. اگر این دل آسمانی شود چنان نفسی پیدا میکند که هر کجا رود رنگ میدهد، رنگ نمیگیرد.

اگر نماز میخوانید کسی وارد شد وسوسه شدید، بدانید جوجه های شیطان در قلبتان است اما اگر خودتان را به خدا فروختید عزت نفس پیدا میکنید. و متصف به خدا میشوید. آنوقت اگر خدا به کسی هر نعمتی دهد خوشحال میشوید. اگر کسی بیماری داشت برایش دعا میکنید به همه محبت میکنید بدون توقع و چشم داشت. حسادت شرک است. این فرد به خدا اتصال دارد طمعش به چیزی نیست جز خدا.  دیگر فخر فروشی ندارد حرف مردم برایش باد هواست.

آقا امیر علیه السلام میفرماید حالا که تو خدا را نمیبینی لااقل بدان که خدا تو را میبیند. اگر فقط این را باور کنیم که خدا ما را میبیند تزکیه پیدا میشود. هر قدر که میخواهیم در آخرت زندگی کنیم اینجا تهیه اش را ببینیم.

مدبر عالم کیست؟ نمیشود تابلویی را ببینید و به نقاش توجه نکنید. عالم تابلوی خداوند است.

 

درس اخلاق مرحوم حاج آقا اتابکی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۲۲
seyed hossein hovalhagh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی