هوالحق

هوالحق
بایگانی

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

 

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا عموم مردم نسبت به علم دین کم رغبتند؟

چگونه گرایش به دین در افراد ایجاد کنیم؟

 

ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ؛ نحل 125

یعنی با آنها که فرزانگان این امتند با حکمت صحبت کن، با آنها که اهل نصیحتند با موعظه سخن بگو و با آنها که اهل مجادله هستند با جدال احسن صحبت کن. تعبیر قرآن آنست که ادع بالحکمه ... وجادلم، جدال بعد از حکمت آمده و نفرموده ادع بالجدال... از این تعبیر عبارت می فهمیم که جدال باید در پرتو حکمت باشد.

اگر دین در بعد مشترکش، هم در بعد احکام خاصش، با استعداد هر فردی برایش بیان شود گرایش به دین پیدا می کند.

سخن امیر المومنین علیه السلام در مورد علم و عالمان بی عمل، درباره دین و متولیان بی عمل هم صادق است. میدانید چرا عموم مردم نسبت به علم دین کم رغبتند و حاضر نیستند علوم دینی را تحصیل کنند؟ برای اینکه زیاد می بینند که عالم با عمل کم است اگر ببینند عالمان هم اهل عمل هستند آنها هم رغبت می کنند.

اکثر مردم از بامداد تا شامگاه مشغول کار و خستگی هستند لذا تحصیل و بحث نصیبشان نمی شود. اما اگر از عالمان دین وارستگی ببینند، گرایششان به دین بیشتر می شود. در غیر اینصورت رغبتش به طلب علمِ دین کم می شود. پس اگر علمای دینی به همه آنچه نوشته شده در کتب عمل کنند مردم راغب آن می شوند. ( اگر لشکر جهل را از خود دور کنند و لشکر عقل را جایگزین کنند) چون دین یک فرشته است اگر بخواهد جلوه کند میشود بهشت. نه تنها حرف بد آنجا نیست که فکر بد هم نیست. لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً وَ لا تَأْثِیماً. اگر دین بخواهد ممثل شود بصورت بهشت میشود. کیست که بهشت را ببیند و به آن دل نبندد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۰۱ ، ۲۰:۱۱
seyed hossein hovalhagh

 

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا اینهمه مبارزه میکنند؟

روز عاشورا روز استقامت، صبر، شهامت، ایثار و شهادت است. زیارت عاشورا بیان کننده ی تولی و تبری است.

میگویند: شهادت یعنی خودکشی و خشونت؛ دشمنان اگر بخواهند شهادت را بردارند باید یک جوری عوام فریبی کنند. چون میدانند اگر شهادت را بگیرند آنوقت هر برنامه ای داشته باشند میتوانند پیاده کنند . وقتی با معرفت میخوانیم إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ یعنی من میخواهم باشما باشم سلم شما باشم با امام حسین علیه السلام باشم. در اینصورت این امام های بدلی دیگر نمیتوانند افراد را منحرف کنند.

آن ادعایی که فرعون و فرعونیان زمان میکنند برای خدایی (منم که روزی میدهم...) وقتی مردم معرفت نداشته باشند منحرف میشوند. اگر معرفت نباشد نمیفهمند.

 معجزه حضرت موسی علیه السلام با کاری که سامری کرد فرق دارد، ولی نمی فهمند. میروند دنبال سامری و نمیفهمند آن صدا و گوساله با کار حضرت موسی فرق دارد. تشخیص این دو مطلب از هم بینش و شناخت میخواهد. اینها که گفتند ما خشونت نداریم، حمله کردند و شهرهای ایران را گرفتند. ماه رمضان در نماز جمعه ریختند سر حزب اللهی ها و با پنجه بوکس و... بچه را با زبان روزه زدند.

 کسی که مطیع شما (امام معصوم) باشد مطیع خداست و اگر معرفت باشد، باطل ها با هر لباس حقی وارد شوند نمی توانند گمراهش کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۰۱ ، ۱۷:۳۶
seyed hossein hovalhagh