هوالحق

هوالحق
بایگانی

هر انتخاب، یک موشک!

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۳:۰۲ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 اهمیت انتخابات و حضور مردم، اهمیت نقد است و کشور را بالفعل بیمه می‌کند.1

تاریخچه ی انتخابات در ایران به دوران مشروطه در سال 1258 هجری شمسی بر می گردد؛ قبل از انقلابِ مشروطه، "شاه" زمامدار تمام امور کشور بود؛ اراده و نظر مردم هیچ نوع تاثیر و دخل و تصرفی بر روند و مدیریت امورات جاری کشور را نداشت. اولین جرقه های تشکلات مدنی با به سرانجام رسیدن انقلاب مشروطه در کشور زده شد و عملا با تبدیل نظام دیکتاتوری و شاهنشاهی به مشروطه ی سلطنتی قدرت شاه تنزل پیدا کرد. قوه مجریه "دولت و کابینه" و مجلس شورای ملی شکل گرفت. کشور دارای قانون اساسی شد و انتخابات در قانون اساسی مطرح گردید.

در تاریخ انتخابات کشور تا قبل از انقلاب اسلامی، 17 بار انتخابات مجلس شورای ملی انجام شده بود و انتخابات ریاست جمهوری اولین بار بعد از انقلاب اسلامی به علت ایجاد نظام جمهوری برگزار گردید. انتخابات مجلس در نظام جمهوری اسلامی از مهمترین و اساسی ترین انتخابات محسوب میگردد؛ زیرا مجلس در جایگاه تصمیم گیری و قانون گذاری است.

بر اساس اصل 57 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت، بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.» بر اساس اصل 58 قانون اساسی، «اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که اعضای آن را نمایندگان منتخب مردم تشکیل می دهند.»

فصل ششم قانون اساسی، مربوط به قوه مقننه و مجلس است. مجلس، مهمترین رکن تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس اصل 59، طریقه دیگری نیز برای اعمال قوه مقننه وجود دارد. در این اصل آمده است: «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»
 

طبق اصل 62 قانون اساسی: مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ از نمایندگان‏ ملت‏ که‏ به‏ طور مستقیم‏ و با رأی‏ مخفی‏ انتخاب‏ می‏ شوند تشکیل‏ می‏ گردد. شرایط انتخاب‏ کنندگان‏ و انتخاب‏ شوندگان‏ و کیفیت‏ انتخابات‏ را قانون‏ معین‏ خواهد کرد. همچنین در اصل 64 قانون اساسی «تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر است. و از تاریخ‏ همه‏ پرسی‏ سال‏ 1368 ه ش،‏ پس‏ از هر ده‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انسانی‏، سیاسی‏، جغرافیایی‏ و نظایر آنها حداکثر بیست‏ نفر نماینده‏ می‏ تواند اضافه‏ شود. و نیز طبق اصل 63 دوره‏ نمایندگی‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ چهار سال‏ است‏. انتخابات‏ هر دوره‏ باید پیش‏ از پایان‏ دوره‏ قبل‏ برگزار شود به‏ طوری‏ که‏ کشور در هیچ‏ زمان‏ بدون‏ مجلس‏ نباشد.»

مسأله‌ی انتخابات، مسأله‌ی سپردن سرنوشت بخش عمده‌ی امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است. مردم در انتخابات باید بسیار جدى باشند. «هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسی -یعنی اسلام و ارزشهای اسلامی- می‌دهد».2 لذا هرچه صندوق های رأی شلوغ‌تر باشد و شرکت مردم گسترده تر باشد، اعتبار کشور بالاتر خواهد رفت و در نهایت مصونیت کشور بیشتر خواهد شد. «انتخابات، مظهر اقتدار ملی است. اگر ملت عزیز ایران بتواند در این انتخابات، آرای فراوان خود را به میدان آورد و حضور مردمی، حضور چشمگیری باشد، این بزرگترین مظهر اقتدار و عزّت ملی است.»3

«کدام اعتماد از این بالاتر که مردم می‌آیند در عرصه‌ی انتخابات وارد میشوند، به نظامشان، به دولتشان اعتماد میکنند، رأی خود را به آنها میسپارند و منتظر میمانند که نتیجه‌ی این رأی‌گیری را از آنها بشنوند این اعتماد بالای مردم است.»4 «جوان ما باید به مسأله‌یی مثل انتخابات، به چشم یک عمل صالح و یک کارِ بزرگ نگاه کند. همه‌ی تأکیدی که بنده در قضیه‌ی انتخابات و برای انتخاب اصلح و غیره دارم برای همین است که این کشور، آسان استقلال خود را به دست نیاورده است.»5 «انتخابات همیشه برای کشور ما و نظام جمهوری اسلامی حائز اهمیت بوده؛ چون همیشه تعیین کننده است، همیشه نشانه‌ی یک حقیقتی در داخل کشور ماست؛ که این برای دوستان ما در دنیا و نیز برای دشمنان ما پیام هائی دارد.»6 «یکی از برکات حضور مردم همین است که وقتی دشمنان نگاه میکنند و می‌بینند که مردم پشت سر نظام هستند، احساس میکنند که نمیشود با این نظام معارضه کرد؛ چون با یک ملت نمیشود معارضه کرد».7           

«انتخابات مطلوب انتخاباتی است که سالم، آزاد و طبق قانون برگزار شود؛ انتخاباتی که مردم با شور و نشاط در آن شرکت کنند؛ انتخاباتی که به عنوان وظیفه‌ی دینی، همه‌ی مردم خود را موظّف به برگزاری باشکوه آن بدانند.»8 «انتخابات چیزی است که موجب میشود مردم احساس کنند مسئولیت دارند، باید تشخیص بدهند، باید بیایند توی میدان.»      

و اما دشمنان قسم خورده این ملت بدانند! ملت ایران علاوه بر اینکه حضور پررنگی در این عرصه خواهند داشت، نسبت به انتخاب نمایندگان اصلح نیز با دقت و حساسیت، بر اساس مصالح نظام و انقلاب افرادی مومن و انقلابی را انتخاب خواهند کرد و در روز جمعه دوم اسفندماه سرنوشت 4 سال آینده کشور را بیمه میکنند. ملت ما به خوبی میدانند که اکنون پس از تحمل سختی‌های چهل سال اول انقلاب باید با جانفشانی‌های بسیار چهل سال دوم، انقلاب را همچنان پیروز نگه دارند چرا که به فرموده امام راحل پیروز نگه داشتن انقلاب، از پیروزی اول دشوارتر می‌باشد.

و من الله توفیق.

 

تشکر از ملت فهیم و غیور ایران...

صدیقه سادات کشاورز

 

  1. بیانات امام خامنه ای در تاریخ  ۱۳۷۷/۰۷/۱۵
  2. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۸۴/۰۳/۲۵
  3. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۸۰/۰۱/۰۱ 
  4. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۸۸/۰۵/۱۲
  5. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۷۵/۰۱/۲۸
  6. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۱۲ 
  7. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
  8. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۸۲/۰۹/۲۵
  9. بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی