هوالحق

هوالحق
بایگانی

دختران و محبت

سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن ارحیم


امام صادق علیه السلام:

اَلْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ اَلْبَنُونَ نِعَمٌ فَالْحَسَنَاتُ تُثَابُ عَلَیْهِنَّ وَ اَلنِّعْمَةُ تُسْأَلُ عَنْهَا. دختران حسنه اند و پسران نعمت اند. برای حسنات پاداش آید و از نعمت ها بازخواست شود.1

 

 

 این روزها از خبرهای بدی که زیاد در فضای مجازی منتشر میشود و فکر مرا به خود مشغول کرده است، در مورد ظلمیست که به دختران میرود! فرار دختران از خانه ی امن پدری، خودکشی دختران کم سن و سال، بد اخلاقی ها و بدخلقی ها و رابطه های پنهانی با جنس مخالف و آبروریزی های غیر قابل تحمل برای خانواده ها و...

فکر می کنم و فکر می کنم... این دختران چه می جویند؟

در دل دوستی های خیابانی در فضای مجازی، به دنبال چه می گردند؟ بیشتر و بیشتر می اندیشم تا به یک قطعه پازل گم شده می رسم ... محبت

آری دختران ما محبت گم شده در خانه ی امن پدری را در فضای نا امن مجازی جستجو می کنند!

می بینم پدرانی که دختر را موجودی اضافی و تیشه ای می دانند که به ریشه ی زندگی شان صدمه می زند وحتی از لبخندی خشک یا بوسه ای بر گونه ی تبدار و مشتاق از محبتشان دریغ می ورزند!

متاسفانه بسیاری از پدران بزرگوار ما آن گونه که باید به دختران خود محبت و مهربانی نمی کنند و فرزندان پسر را بیش از دختر دوست دارند و بیشتر به پسرشان اهمیت می دهند. بسیاری از پدران ما معتقدند اگر دخترشان را ببوسند یا به او مهربانی کنند یا شوخی کنند یا حتی او را در آغوش مردانه ی خود بگیرند دخترشان لوس می شود در حالی که پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه وآله دخترشان را می بوسید و می بویید و می گفت تو ریحانه ی بهشتی هستی و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را ام ابیها نامیده بود.

آری دختران به محبت پدری نیاز دارند به یک آغوش مردانه و مطمئن که اگر مشکلی برایشان پیش آمد بدون هیچ هراسی به آغوش گرم پدر پناه برده و جلوی خطرات احتمالی گرفته شود. اما متاسفانه گاهی این چنین نیست و شاهد هستیم در بسیاری از موارد به دلیل سخت گیری بیش از حد پدران و مادران و عدم محبت در خانه، دختران جامعه ما این عنصر گم شده را در فضای مجازی یا کوچه و خیابان های نا امن جستجو می کنند و چه بسا با این کار عفت و آبروی خود را لکه دار سازند. تعدادی از این دختران، به دنبال گریز از خانه و محدودیت‌هایش هستند؛ بعضی از آنها راه و چاه را به درستی نمی دانند و با انتخاب راه اشتباه و مخرب، فرار را برقرار ترجیح می‌دهند و برچسب نامناسب دختر فراری را بر پیشانی می‌زنند. تعدادی دیگر نیز به غلط، کمبود محبتشان را با اعتیاد به روابط عاطفی و وابستگی به افراد ناشایست که بیشتر برای سوء استفاده در کمین نشسته اند، جبران می‌کنند.

بسیاری از مادران گرامی ما از همان کودکی به فرزندان خود می آموزند کارهای شخصیشان را خودشان انجام دهند. مثل حمام کردن و لباس شستن و... و یا متأسفانه با دخترشان مانند هووی خود رفتار می کنند و اجازه نمی دهند با پدرشان زیاد صمیمی شود. این کار را عیب و زشت می شمارند در حالی که بانوی دوعالم ام ابیها سلام الله علیها با دست عرق پیشانی پدر را پاک می کرد پیشانی اش را می بوسید قربان صدقه اش می رفت و در مقابل پدر هم، او را می بوسید و می بویید و در آغوش می گرفت و شدیدا به او اظهار محبت می کرد و می فرمود نور چشم منی فاطمه جان .. پاره ی تن منی ..

بلی همین اظهار محبت پدر و مادر باعث می شود که پدر و مادر، اولین عشق یک دختر شوند وهرگز حتی در ذهن خود دیگری را به دل راه ندهد همین محبت باعث می شود که دختران و حتی پسران خانه را امن ترین مکان بدانند. اگر محبت در خانه کم رنگ شود اگر والدین رعایت حال فرزندان خود را نکنند و همیشه با هم مشاجره داشته باشند هیچ بعید نیست فرزندانشان حتی پسران این آرامش گم شده را در بیرون از منزل، در فضای رها شده ی مجازی یا در اعتیاد و در دوستی های خیابانی و در محیط های ناسالم و پارتی ها و... جستجو کنند.

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: خانه‏ اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مى‏ شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى‏ گردد و فرشته‏ ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مى ‏نویسند.2

سحر 25 ساله دیپلم انسانی از علت پاسخگویی به خواسته‌های برخی پسران چنین می‌گوید: رفتارهای غیرقابل تحمل پدر و برادرانم اجازه نداد که به دانشگاه بروم و من همواره در زندگی محروم بودم. به قصد ازدواج و رفتن از خانه پدری به سمت پسران می‌روم.

و یا ماریای 12 ساله که به علت اعتیاد پدر و کمبود محبت، مرتکب اشتباه بزرگی شد و با پسری رابطه پنهانی برقرار کرد، گرچه به لطف خدا عفت خود را حفظ کرد اما اعتماد خانواده را از دست داد.

و یاس، دختری 14 ساله که در کودکی پدرش را از دست داده بود با اصرار فراوان و با وجود مخالفت شدید خانواده با مردی چهل ساله ازدواج کرده بود که در نهایت پس از یک سال به جدایی کشیده شد. گرچه اینگونه موارد بسیار زیاد است اما هستند دخترانی که با وجود شرایط نامناسب و سخت و با وجود کمبود شدید محبت، با توکل به خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام صبورانه، پاکی و عفت خود را حفظ کردند و البته پاداش صبر خود را به زیبایی گرفتند (یا رفیق من لا رفیق له)

محبت را از فرزندانمان دریغ نکنیم

نباشیم روزی که جمهوری اسلامی نباشیم

 عبادی

 

  1.  تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 382
  2. منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج‏26، ص: 651
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی