هوالحق

هوالحق
بایگانی

شبکه ملی اطلاعات، امن – سریع – ارزان

چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۰۶:۱۷ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شبکه ملی اطلاعات، امن سریع – ارزان

گاهی شنیده میشود که بعضی از مسئولان دم از شبکه ملی اطلاعات میزنند و با قاطعیت از راه اندازی و فعالیت شبکه ملی اطلاعات صحبت می کنند! میخواهیم در چند دقیقه ببینیم شبکه ملی اطلاعات چیست و آیا ما شبکه ملی اطلاعات داریم یا نه؟!!

شبکه ملی اطلاعات در تعریفی ساده و روان به معنای برقراری ارتباطات و ارائه خدمات در فضای مجازی به شکل ارزان، پرسرعت، امن و سالم است. در واقع این شبکه باید بتواند نیاز‌های واقعی و مشروع مردم را در بستری پرسرعت، قیمتی پایین، امنیتی جامع و پایدار (به‌ دور از دست‌اندازی غیرقانونی هرکس به حقوق عمومی و خصوصی مردم) و در عین برخورداری از بالاترین حد سلامت (عاری از هرگونه فساد و فحشای اعتقادی و اخلاقی) تأمین کند و پاسخگوی نیاز‌های مشروع مردم در فضای مجازی باشد و زمینه ارتباط کاربران با یکدیگر را از بستر داخلی و ارتباط با خارج از کشور را از بستر بین‌الملل مهیا کند.

آیا اکنون اینترنت ما چنین است؟!!

از آنجایی که مدیریت اینترنت جهانی در دست کسانی است که از این اسلحه در سال‌های اخیر بارها استفاده کرده اند (ایجاد آشوبها و فتنه ها) و تهدید به قطع اینترنت می‌کنند؛ لذا باید شبکه‌‌ای که مستقل از اینترنت جهانی است ومیتواند خدمات عمومی مردم مثل خدمات حمل‌ونقل، خدمات آموزشی، خدمات بانکی، خدمات بهداشتی و... را انجام دهد، راه اندازی کنیم. توسعه‌ی چنین شبکه‌ای می‌تواند به نوعی اقدام پدافند غیرعامل هم باشد. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باعث ناامیدی دشمن خواهد شد و هزینه‌ اقداماتشان را بالا میبرد. کما اینکه اکنون درصدد راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای هستند.

چرا به این فکر افتادند؟

چون کشورهایی مثل آمریکا، چین، کره جنوبی، برزیل، روسیه، انگلیس، هند، فرانسه و... تشکیل شبکه ملی اطلاعات را از سالیان گذشته آغاز کرده اند و دارای چنین شبکه ملی هستند. و البته در اینده نزدیک ایران (ان شاءالله)، ایده‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات پیاده‌سازی شده است. و این اهرمی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند از طریق اینترنت میتوانند ملتها و دولت‌ها را تحت فشار قرار دهند، از دستشان خارج خواهد شد. چرا که وجود شبکه‌ی ملی اطلاعات، هزینه را برای آن‌ها بالا ‌برده و در بعضی از حوزه‌ها اقدامات آن‌ها را بی‌اثرخواهد کرد.

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی: «رهبر انقلاب در ۱۲‌ آذر سال گذشته (1398) بیانیه‌ی جدیدی صادر کردند1 و دولت را موظف کردند که سند معماری را در شورای‌ عالی فضای مجازی بیاورند و شورای‌ عالی فضای مجازی این سند را تصویب کند. این درحقیقت فصل‌الخطاب است.... مسئولین مربوطه می‌گفتند شبکه‌ی ملی اطلاعات به دولت ربطی ندارد. آن‌ها فقط شبکه‌ی ملی ارتباطات را وظیفه‌ی دولت می‌دانستند. امّا ۱۲ آذر سال گذشته رهبر انقلاب عملاً تکلیف کردند که دولت باید این کار را بکند.

اکنون مجری شبکه‌ی ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات است. وزارت ارتباطات ساختاری تحت عنوان شبکه‌ی ملی اطلاعات ندارد. وزارت ارتباطات در گزارش‌هایی اعلام کرد که تا الان ده هزار میلیارد تومان در پیاده‌سازی شبکه هزینه کرده است. البته آن هم برای شبکه‌ی ارتباطی بود. ولی الان هیچ ساختاری برای شبکه‌ی ملی اطلاعات وجود ندارد و ما هیچ تحرکی ندیدیم که این ساختار ایجاد شود.

چندروز پیش رئیس سازمان فناوری اطلاعات مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن گفته اصلاً اشتباه است که ما بخواهیم به پلت‌فرم بپردازیم و ما باید به محتوا بپردازیم. ببینید ما اختلاف مبنایی داریم. در حالی که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان به دولت فرمودند: "فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که می‌خواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان می‌خواهند هدایت می‌کنند". این نشان می‌دهد که رهبری نظرشان این است که این پلت‌فرم‌ها همان هدایتگر آب هستند که دارند به یک جای خاصی هدایت می‌کنند. امّا رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مقاله‌ای که نوشته می‌گوید ما باید به آب بپردازیم. متأسفانه ما هنوز یک اختلافات مبنایی و نظری با آقایان داریم.»2

پس همچنان شبکه ملی اطلاعات نداریم!

بحث مهم دیگری که در ارتباط با شبکه‌ی ملی اطلاعات وجود دارد، بحث اقتصادی‌بودن آن هست. با توجه به اینکه پهنای باند اینترنت بین‌الملل از طریق یک‌سری شرکت‌هایی که ارائه‌دهنده‌ی سرویس و خدمات هستند، به فروش می‌رسد و همه‌ی کشورها تقریباً این پهنای باند را از طریق این شرکت‌ها خریداری می‌کنند، این یک هزینه‌ی اضافی را به کاربران و کشورها تحمیل می‌کند. کشورهایی که اقدام کردند و به این مسئله پرداختند، به این نتیجه رسیدند که حداقل ۸۰ درصد خدمات و محتوای تولیدی و مصرفی‌شان در داخل کشور هست. یعنی برای این درصد، نیاز به ترافیک اینترنت بین‌الملل ندارند و لازم نیست این محتوا و این اطلاعات بر روی شبکه‌ی اینترنت قرار بگیرد و یک مسیر زیادی را طی کند و در حافظه‌ها و ذخیره‌سازی‌های مراکز داده‌ی خارجی برود که پول انتقال ترافیک و پهنای باند را از کاربران بگیرد و صرف انتقال و ذخیره‌سازی کند. و مجدداً وقتی مصرف‌کننده‌ی داخلی نیاز به استفاده از این اطلاعات دارد، دوباره از آنجا فراخوانده شود و این مسیر را طی کند و پول مجزایی پرداخت شود و مورد استفاده قرار بگیرد!!!

آیا اینترنت در کشور ما ارزان است؟
آیا اینترنت در کشور ما سالم و پاک است؟

آیا اینترنت در کشورما امن است؟

ادامه دارد...

جبهه اقدام

 

  1. رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه ای در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت در تاریخ (۹۹/۶/۲) بار دیگر اهمیت فضای مجازی و نقش شبکه ملی اطلاعات برای مدیریت این فضا را گوشزد کرده و فرمودند: «بنده روی مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات این‌ همه تأکید میکنم. این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمّیّت این مسئله است؛ نمیشود این مسئله را رها کرد. و من میبینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمیشود.»
  2. https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46436
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی