هوالحق

هوالحق
بایگانی

۵ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در زیارت عاشورا چه میگوییم؟

 

برای سلامتی امام زمان علیه السلام که صاحب این مجالس عزا و صاحب این مصیبت عظمی میباشند صلوات، صلواتی با توجه و محبت.

درباره ی زیارت عاشورا بعضی گفته اند که از احادیث قدسیه است. یعنی خدا فرموده است. خداوند توسط جبرئیل امین به رسول اکرم صلوات الله علیه وآله وسلم و آن حضرت به ائمه اطهار علیهم السلام رسانده است.

هر گاه بخواهیم امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم با اینکه در خانه هایمان هستیم با خواندن همین زیارت عاشورا امام را زیارت کرده ایم.

امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: اگر امام حسین علیه السلام را این چنین زیارت کنیم خداوند صدهزارهزار درجه برایمان بنویسد و مثل کسی باشیم که با امام حسین علیه السلام شهید شده ایم و با امام حسین علیه السلام در درجاتشان شریک شویم و ثواب زیارت هر پیغمبر و رسول و ثواب زیارت هر که زیارت کرده امام حسین علیه السلام را، از روزیکه شهید شده اند برایمان مینویسند و امام محمد باقر علیه السلام فرمودند که اگر میتوانید هر روز این زیارت را ولو در خانه خود، بجا آورید که تمام این ثوابها برایتان محسوب میشود.

خب این زیارت با اینهمه فضیلت، وقتی به محتوایش توجه میکنیم متوجه یکسری حقایق لطیفی می شویم.

 یکی از اسرار این زیارت، برائت از دشمنان امام حسین علیه السلام و تسلیم بودن در برابر حق یعنی امام است که همان تولی و تبری است که از اهم واجبات است.

وقتی میگوییم: یا اباعبدالله إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ؛ یعنی تسلیم فرامین شما هستم و با دشمنان شما در جنگم تا قیامت. این حقیقتی است که هیچگاه، ایندو با هم جمع نمیشود یعنی دوستی با امام و با دشمنان امام علیه السلام. یعنی حق و باطل با هم جمع نمیشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۴۳
seyed hossein hovalhagh

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

باید دید نکات اخلاقی در ما اثر دارد یا خیر؟

فرق بین تواضع و فروتنی و عزت نفس و چاپلوسی چیست؟

چه چیز باعث میشود انسان تواضع نکند؟

برای ایجاد تواضع چه چیزهایی را باید فراموش کنید و چه چیزهایی را نباید فراموش کنید؟

بدیهای دیگران را فراموش کنید ولی خوبیهای دیگران را همیشه در یاد داشته باشید. چون تا بدی دیگران را به یاد داشته باشیم از طرف مقابل بدمان میاید و هیچوقت نمی توانیم در برابر او تواضع کنیم.

دو چیز است که هیچوقت نباید فراموش کرد! خدا و مرگ را؛ و نیز بدیهای خودمان را نباید فراموش کنیم زیرا موجب عجب میشود. اگر عجب نباشد تواضع پیدا میشود. اگر انسان ضعف های خود را فراموش کند رشد نمی کند. در نهج البلاغه دارد که یک نفر در برابر آقا علیه السلام بلند میشود و از آقا تعریفات خیلی بالایی می کند. آقا علیه السلام برخورد تندی با او نمودند و فرمودند از تعریف خوشم نمی آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۰۱ ، ۲۱:۴۳
seyed hossein hovalhagh

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آیا خدا را تصدیق می کنید؟

 آیا صدای خدا را می شنوید؟

آیا خدا را می بینید؟

اقرار به قبول خدا امنیت میآورد. چون کسی که لا اله الا الله بگوید یعنی جان و مال خود را به خدا فروخته است.

تصدیق خدا سه مرحله دارد: علم الیقین، عین الیقین، حق الیقین.

بعد از اینکه به مرحله عین الیقین رسیدیم خدا را می بینیم. اما آیا علم الیقین داریم؟ آیا یقین دارید که خدا شما را می بیند؟ اگر بگویند الان آقا امیر علیه السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها شما را در سالن می بینند چه می کنید؟  حتی اگر بگویند خواهرها شما را می بینند (خطاب به پسران) بعضی از حیا سر را بلند نمی کنند. اما آیا ما باور می کنیم که خدا ما را می بیند؟ ما اگر قبول کنیم که خدا ما را می بیند، آن حالت فطری که خدا به ما داده که در برابر بزرگتر احساس کوچکی کنیم، به ما دست می دهد. وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ. کتاب مبین، علم خداست. همه غیبها نزد خداست. اگر این حد هم باور داشته باشیم چه احساسی داریم؟ دارد که آقا امیر علیه السلام با آنکه آنهمه شوخ بود ولی در برابر خداوند متعال نمی توانستند سؤال کنند.

این آیات صدای خداست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۰۱ ، ۱۹:۴۸
seyed hossein hovalhagh

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مسئله مهم در اخلاق همان جهاداکبر است.

در رابطه با مسئله ساخته شدن و ساختن در تقسیم کار، به مردها کار اقتصادی، و به خانم ها کار تربیت را داده اند. ارزش تولید به تربیت است هر کس تربیت را داشته باشد تولیدش هم بهتر است. پس ارزش تربیت بالاتر است.

خداوند قسم فرموده که: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّىٰ.

این ساختن نسل آینده مسئولیتش با خانم هاست. لذا نه مرد ارزشش بالاتر است نه زن، بلکه ارزش به پاکیست.

این خانم، (صدیقه کبری) و آن آقا هم (صدیق اکبر) است. ولی عمویشان ابولهب، تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَب  است و یک آقایی هم که هیچ قوم و خویشی با حضرت رسول صلوات الله علیه وآله وسلم ندارد میشود "سلمان منّا اهل البیت". این به جهت پاکیش است نه قوم و خویشی.

آنچه شما را در زندگی عذاب میدهد منیت شماست و دم زدن از خود است، اگر این منیت را بردارید، خالص میشوید و همه چیز را برای خدا می بینید پس میدانید که باید به خاطر او به بندگان خدا (عیالات خدا) مهربانی کرد. دیگر حسد و بخل و صفات ناپسند ندارید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۱ ، ۱۵:۳۸
seyed hossein hovalhagh

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مسئله اخلاق مسئله تربیت روح است. ادب اسلامی است.

اخلاق مربوط به خُلق است که صورت باطنی انسانهاست. صورت ظاهر انسانها خَلق است.

اگر اخلاق حسنه باشد صورت باطنی ملکوتی و از فرشته ها زیباتر است. ولی اگر خلق پرورش نیافته باشد و حسنه نباشد صورت باطنی شکلی از حیوانات بخود میگیرد. کسی که بد زبان است یا عفتش را حفظ نمیکند یا کسی که همه را با عینک قرمز می بیند، که خداوند در قرآن میفرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجتَنِبوا کَثیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعضَ الظَّنِّ إِثمٌ ۖ وَلا تَجَسَّسوا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید؛

میفرماید به یکدیگر سوءظن نداشته باشید و در باره کارهای دیگران تجسس نکنید اگر تجسس کنید این قلب دیگر سیاه است و صورت باطنی وحشتناک میشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۱ ، ۱۲:۴۶
seyed hossein hovalhagh