هوالحق

هوالحق
بایگانی

۴۴ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم



  دین چیست؟

دین در لغت معانی زیادی دارد که جزا یکی از آن‌هاست: «مالک یوم الدین: صاحب روز جزاست». و در اصطلاح، دین همان شریعت است که پروردگار عالم توسط فرستادگانش برای هدایت بشر فرستاده تا انسان­ها باعقیده و عمل به آن، به کمال حقیقی خود یعنی مقام «خلیفه الهی» برسند که به اصول عقاید آنفقه اکبر و به احکام، فقه اصغر نیز گفته‌‌‌‌اند.

اعتقادات در حکم پایه و اساس و ریشه‌‌‌‌ی دین است که اصول دین نامیده می‌‌‌‌شود و باید برمبنای عقل و منطق و دلیل استوار باشد و به صورت یک تصدیق قلبی و ایمان درآید و تقلیدی نمی‌‌‌‌شود.

دین گاهی به معنی اطاعت کردن آمده است و در جایی سخن از اخلاص در دین آمده است: «مخلصین له الدین» و در جایی تنها دین مقبول به درگاه خدا، اسلام معرّفی شده است: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْه» (آل‌‌‌‌عمران:۸۵).

باید بدانیم همه صفات خوب میوه درخت دین هستند مانند معرفت صحیح، دل پاک، عقیده صحیح و سایر درجات. آثار دینداری در رفتار مؤمن تجلی پیدا می‌کند و علاقه او به سمت بندگی خدا گرایش دارد.

 

نگاهی اجمالی به محتوای دین

باید بدانیم مهم‌ترین بحث در اثبات حقانیت دین بیان محتوای دعوت اسلام می‌‌‌‌باشد.

۱- مهم‌ترین برنامه و محتوا همان ایمان به خدا است. مهم‌ترین برنامه دعوت پیامبران دعوت به مبدأ و معاد است تا این ایمان نباشد هیچکدام از سایر برنامه‌‌‌‌ها اثری ندارد.

۲- محتوای دوم تهذیب است تا ایمان وارد قلب شود اگر تهذیب نباشد محتوا در حد معلومات باقی میماند و دل آلوده پذیرای ایمان نمی‌شود.

۳- دعوت به تفکر و تعقل. دین ما را دعوت به تعقل در معارف می‌کند.

۴- بیشترین و مهم‌ترین دعوت انبیاء مبارزه با طاغوت و دعوت به توحید است که در عبارت لا اله الا اللهتجلّی پیدا میکند.

۵- دعوت به علم و معرفت یکی از مهمترین شاخص‌‌‌‌های دین اسلام است.

۶- علت بقای دین همین محتوای فطری آن است. به این معنا که این برنامه و محتوا با فطرت مخالف نیست.

این محتوا آن قدر مؤثر بود که قبل از رسیدن به نقاط دیگر جهان شعاع خیرات آن مردم را جذب کرده بود. و شاهد آن استقبال ایرانیان بود که موجب سادگی فتح ایران برای مسلمین شد. چرا که شنیده بودند اسلام دعوت به عدالت و علم می‌کند. یعنی همان چیزهایی که پادشاهان، مردم را از آن منع می‌کردند. بنابراین آنچه گسترش یافت همین محتوا بود. و اسلام محتوای تحول دهنده‌اش به جهت فطری بودن آن گسترش یافت اما ایمان در دل آدم‌ها نیاز به پرورش و تهذیب دارد بنابراین گسترش تقوا و ایمان به اندازه گسترش محتوای اسلام نبوده است.

تحدّی قرآن مربوط به محتوا است که اگر جن و انس هم جمع شوند نمی‌توانند مانند آن را بیاورند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۲۱:۱۷
seyed hossein hovalhagh

بسم الله الرحمن الرحیم



  آیات قرآن در رابطه با موضوع خداشناسی

 

* فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَاهَ إِلَّا اللَّهُ ؛ پس بدان که معبودى جز «اللَّه» نیست (محمد: ۱۹)

* فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ بدانید که خداوند، توانا و حکیم است. (بقره: ۲۰۹)

* وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ و بدانید خداوند، شنوا و داناست. (بقره: ۲۴۴)

* إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ؛ خداوند توبه‏ پذیر و مهربان است. (بقره:۳۷)

* إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِیمٌ؛ خداوند، نسبت به مردم، رحیم و مهربان است. (بقره:۱۴۳)

* وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ؛ و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى‏دهید بیناست! (حدید:۴)

* ...‏ وَ هُوَ عَلىَ‏ کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ؛ ... و اوست که بر هر چیزى تواناست! (شوری:۹)

* فَاللَّهُ خَیْرٌ حَافِظًا وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ؛ (در هر حال،) خداوند بهترین حافظ، و مهربانترین مهربانان است» (یوسف: ۶۴)

* بَلِ اللَّهُ مَوْلَئکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ النَّاصِرِینَ؛ بلکه ولى و سرپرست شما، خداست و او بهترین یاوران است. (آل عمران:۱۵۰)

* وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ؛ و خداوند بهترین روزى‏ دهندگان است. (جمعه: ۱۱)

* وَ مَا مِن دَابَّةٍ فىِ الْأَرْضِ إِلَّا عَلىَ اللَّهِ رِزْقُهَا؛ هیچ جنبنده‏اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خداست! (هود:۶)

* خَلَقَ الْانسَنَ، عَلَّمَهُ الْبَیَانَ؛ انسان را آفرید، و به او «بیان» را آموخت. (الرحمن: ۳و۴)

*إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُون؛ فرمان او چنین است که هر گاه چیزى را اراده کند، تنها به آن مى‏گوید: «موجود باش!»، آن نیز بى‏درنگ موجود مى‏شود! (یس: ۸۲)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۲۱:۱۵
seyed hossein hovalhagh

بسم الله الرحمن الرحیم



علم عقاید، اصول دین یا علم کلام مجموعه‌ای از معارف علوم دینی است، اگر دین را به درختی تشبیه کنیم ریشه‌‌‌‌ی آن را عقاید، تنه را اخلاق، شاخ و برگش عبادیّات و میوه‌‌‌‌ی آن تقوا و رعایت حقوق است. به ویژه در این دوران که مکاتب و نحله‌های رنگارنگ، برای هدف قرار دادن اندیشه‌‌‌‌های پاک نوجوانان مسلمان، از همه‌ی ابزارها و امکانات موجود بهره جسته و به انواع هجمه‌‌‌‌های فرهنگی و عقیدتی دست یازیده‌‌‌‌اند، لزوم پرداختن به آموزش صحیح عقاید اسلامی بیش از پیش روشن می‌‌‌‌گردد.

از سوی دیگر چون آموزش در کودکی و نوجوانی به نقش بر روی سنگ تشبیه شده، چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده‌‌‌‌اند: اَلعِلمُ فِی الصّغَر کَالنـَّـقشِ فِی الحَجَر،۱ این مهم ما را بر آن می‌‌‌‌دارد تا آموزش در این سنین حسّاس را در اولویّت و توجّه بیشتری قرار دهیم. 

سبک و سیاق نگارشی این کتاب به گونه‌ای تنظیم گردیده است تا مربّیان به راحتی برای آموزش عقاید از آن بهره‌مند شوند. در ضمن از آنجا که تناسب با فضای ذهنی نوجوانان نیز در آن لحاظ شده است، قابلیّت آن را دارد که مورد استفاده‌‌‌‌ی مخاطب نوجوان نیز قرار گیرد. نکته مهم آنکه این کتاب با محوریّت آیات قرآن و روایات اهل بیت: تدوین گردیده است و از نظریه پردازی، پیچیده‌گویی و بهره‌گیری از عبارات و مفاهیم سنگین اجتناب شده است که البته این روش را همواره استاد در دروس خود مراعات کرده و به سایر مربّیان نیز توصیه می‌‌‌‌نمایند. در اینجا به برخی از توصیه‌‌‌‌های استاد به مربّیان که از لابلای درس های ایشان استخراج شده است اشاره می‌‌‌‌شود:

«مربّیان، خوب است برای شروع هر جلسه، یک فهرستی از مطالب گذشته را بیان کنند تا مباحث مطرح شده برای نوجوانان ملکه شود. خصوصاً در بحث ضرورت در دین، هر جلسه یکی از آثار بی‌دینی در دنیای امروز مطرح شود. مثلاً اینکه بی‌رحمی و بی‌عاطفگی و... جای انسانیت را گرفته است. تکرار این مثال‌ها بسیار مفید خواهد بود.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۲۱:۱۲
seyed hossein hovalhagh


«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یَأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الآیَاتِ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ.»

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید از غیر خودتان [دوست و] همراز مگیرید [آنان] از هیچ نابکارى در حق شما کوتاهى نمى‏ورزند آرزو دارند که در رنج بیفتید، دشمنى از لحن و سخن شان آشکار است و آنچه سینه‏ هایشان نهان مى‏ دارند بزرگتر است در حقیقت ما نشانه‏ ها[ى دشمنى آنان] را براى شما بیان کردیم؛ اگر تعقل کنید! (آل عمران/ ۱۱۸)

 

به جرأت می توان گفت دلیل همه انحرافات سیاسی و اعتقادی که تا کنون ملت ها با آن روبرو بوده اند و به نابودی و انحطاط آنان نیز منجر شده، رفتارها، تصمیم گیری ها و موضع گیری های بدون بصیرت بوده است. اما جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و بصیرت و همدلی احاد ملت یکی از بارزترین و شگرف ترین رخدادهای قرن حاضر است. انقلابی که در ابعادی مختلف، منشاء پیامدهای بنیانی در سطح جهان گردید. و علاوه بر آن که به انسان ها "کرامت" به مسلمانان"شوکت" و به مؤمنان "عزّت و عظمت" بخشید، در ایران بر منافع بیگانگان خط بطلان کشید. بدون شک، ویژگی استعمارناپذیری این انقلاب عظیم، راه هرگونه سوء استفاده بیگانگان از منافع ملی را سدّ کرد و عزم دشمنان را در از بین بردن اهداف ضد استعماری نظام اسلامی دوچندان نمود. چنان که طرح نقشه های جدید در جهت دست یازی به "خاک، هویت، فرهنگ و منافع ملت" در دستور کار دشمنان قرار گرفت.

مقام معظم رهبری ضمن تأیید دشمن شناسی، به عنوان یک وظیفه مستمر می فرمایند: "ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روش های خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده تر می کند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند.۱"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۲۱:۱۰
seyed hossein hovalhagh


ولی امر مسلمین می فرمایند: «آن چیزی را که حق تشخیص می دهید، باید مطالبه کنید. نه فقط خواستن با زبان و با شعار -  البته یک وقت شعار لازم است، یک وقت هم لازم نیست - باید کار و تلاش هم کرد.»۱

نوشتن این مقاله تلاشی است در جهت مطالبه ی آنچه حق تشخیص داده شده است. البته وظیفه به درخواست و مطالبه ختم نمی شود و مطالبه اولین گام برای رسیدن به اهداف تعیین شده است؛ چرا که امام خامنه ای فرموده اند: «جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند و ثمربخش است؛ و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتاب کردن یک شعار نیست، که بگوید خوب، ما کار خودمان را کردیم؛ نه، پیگیری کردن، مطالبه کردن، درباره‌ی مسئله اندیشیدن، آن را پخته کردن، راهِ کارِ اجرائی را برای آن جستجو کردن، برای طرحش با مراکز دست‌اندرکار و مجری تلاش کردن و فعالیت کردن و بالاخره خود وارد میدان کار شدن، اینها جزء وظایف و تکالیف جوان ماست که این را هم بایستی جوان ما درک کند؛ در کنار آن مطالبه و طلبکاری و مدعا داشتن که عرض کردیم.»۲

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۲۱:۰۳
seyed hossein hovalhagh



در روایات بر اهمیت ازدواج و پی آمدهای مثبت آن تاکید بسیار شده است.دلیل چنین اهمیتی را می توان در دور نگه داشتن مؤمن از فساد و فحشا ،نزدیک تر شدن به کمال الهی و دست یابی به آرامش روحی و...خلاصه کرد. هم چنان که پیامبر (صلوات الله علیه و آله) می فرماید: در اسلام هیچ بنایی نزد خدا دوست داشتنی تر از بنای ازدواج نیست.۱ با این مقدمه اگر بگوئیم یکی از مهمترین دوران زندگی انسان ها دوران ازدواج و تشکیل خانواده است و در این زمان است که انتخاب درست یا نادرست می تواند آینده افراد را رقم بزند ،سخن به گزافه نگفته ایم. 

 

اما متأسفانه آمارهای رسمی نشان می دهند که در ایران دو درصد از آشنائی های منجر به ازدواج در فضای اینترنت اتفاق می افتد. ازدواج هایی که با همه گیر شدن اینترنت کم کم رواج پیدا کرده اند و به موازات آن سایت های همسریابی و دوستی رسمی و غیر رسمی هم افزایش یافته اند تا به ادعای خودشان گره از مشکل ازدواج جوانان باز کنند و در این حین باز هم متأسفانه هشدارهای مراجع تقلید وکارشناسان و نمایندگان مجلس و ...در باب سوء استفاده هایی که در قالب سایت های همسر یابی انجام می شود،جدی گرفته نشده اند و هیچ نظارت مستقیمی از سوی مراجع رسمی بر این سایت ها وجود ندارد در حالی که نظارت بر محتوای سایت ها بر عهده کار گروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه است که علاوه بر سایر نهادها ،نمایندگانی از قوه محترم قضاییه و وزارت ارشاد نیز در آن عضو هستند!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۲۰:۵۳
seyed hossein hovalhagh

#از_کدام_سو

#قسمت_چهل_و_ششم

آخرین قسمت

چه می خواهم؟ مهدی حرفم را فهمید یا نه؟ خواستن یا نخواستن من را می تواند درک کند؟ نگاهش را از صورتم جدا می کند و به بالا می کشد. چشم هایش حرف هایی دارد که به زبان نمی آورد. نگاهش را پایین می آورد و نگاهم را می گیرد. سخت شده ام. دارم فکر می کنم که من هیچ وقت قبول نکرده ام که خالقم مربی ام باشد؛ اما چند سالی زیر نظر مربی خاص بدن سازی کار کرده ام. گفت و شنودش برایم سخت است. من مربی پذیر هستم، اما خالق گریزم. شاید به خاطر آسان گیری خودش است یا ندید گیری هایش. یک بار اگر مثل مربی بدن سازی ام مقابل حرف گوش ندادن، تندی کرده بود، یک بار اگر مثل او، مقابل بی نظمی هایمان تعطیل کرده بـود، یک بار اگر جریمه ی سنگین بریده بود، الآن اینجا نبودم. این تقصیر اوست، یا سر به هوایی من؟ باید همراهی می کردم یا مثل حالا سوء استفاده؟ با گذشته ام چه کنم؟ این را بلند می پرسم:

- با دلبستگی هام چه کنم؟ با همه ی کارهایی که هر وقت خواستم انجامشون دادم؟ یعنی اون وقت ها برای کی کار می کردم؟ حرف کی رو می شنیدم؟ مهدی، من باید یک زندگی رو تصفیه کنم و دوباره شروع کنم، درسته؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۷ ، ۲۳:۵۳
seyed hossein hovalhagh

#از_کدام_سو

#قسمت_چهل_و_پنجم

همراهم می آید تا کنار قبر فرید. می نشینم و می نشیند. بـا انگشـترش چنـد ضربـه روی سـنگ قبـر می زند و بعد انگشتانش را می گذارد و زمزمه می کند. با گل های پرپر روی قبر، خودم را مشغول می کنم. کاش میشد فرید چند ساعتی برمی گشت و کمی از فضا و حالات آن جا برایم حرف می زد. اصلا مجهول بودن، خودش ترس و دلهره می آورد. سـرم را بالا می آورم. سرش پایین است. می گویم:

- یه چیزی می خوام بگم که گفتنش خیلی سخته! ولی خب... 

تمام گلبرگ هایی را که چیده ام به هم می ریزم. زندگی هم همین است. فضایی که برای من چیده شده بود تا به قول آقا معلم، بیشترین لذت را از آن ببرم، یک چیدمان قشنگ و حساب شده، من با دستانم به هم ریختمش. ساکت مانده است. ادامه می دهم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۷ ، ۲۳:۵۱
seyed hossein hovalhagh

#از_کدام_سو

#قسمت_چهل_و_چهارم

- خوبه که این قدر ایده آل گرا هستند. حالا به نتیجه هم رسیدید؟

پرتقال را از دستش می گیرم و می گذارم دهان خودش. سرش را عقب می کشد:

- ا مهدی برای تو پوست کندم. 

- بدون تو مزه نمی ده خانمم. میدونی که... 

- بحث لذت، اثر گذاشته ها!

خنده ام می گیرد و متأسف می شوم. حرف بچه ها و خواسته شان درست است، اما از این حرف درست، سوء استفاده کرده اند و چنان کارهای انحرافی تعریف کرده اند که همه ی عالم را به فساد کشیده اند.

- نه خیر پیش ما هم که هستی حواست پیش بچه هاته. 

دست می کنم و موهایش را به هم می ریزم. دستم را می گیرد و موهایش را صاف می کند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۷ ، ۲۳:۵۰
seyed hossein hovalhagh

#از_کدام_سو

#قسمت_چهل_و_سوم

و مهدی که آخر هفته گفت:

- اول لـذت رو تعریـف کنیـد تـا بعـد سـر اینکـه جلـوی لذت مـا گرفته شده یا نه بحث کنیم. 

- لذته دیگه. حال میده. 

چشمان آرشام برق می زند تا حرفی بزند که وحید می پرد وسط:

- یه جور کیف و سرخوشی و از این حرفا!

جمع میترکد از خنده و مهدی هم همراهی می کند:

- نه اینا که تعریف لذت نیست، اینا حس خودتونه. فکر می کنید که خوشتون اومده، پس لذیذه. 

- اووم چقدر هم لذیذه. 

پسرخاله شده ایم و مهدوی هم راه می آید و می خندد. 

- فقـط کاش تمـوم نمی شـد. آق معلـم، شـما کـه با خدا خوبـی، یه راه حـل نـداری کـه ایـن لذت هـا دایمی باشـه و ما عشـق و حالمـون تموم نشه؟ 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۷ ، ۲۳:۴۹
seyed hossein hovalhagh