هوالحق

هوالحق
بایگانی

کشورهایی مثل چین و روسیه بسیاری از نرم افزارهای اینترنتی- جاسوسی را فیلتر کرده اند.

چندی پیش وی‌چت، لاین و ایمو در روسیه به دلیل عدم نگهداری اطلاعات در این کشور فیلتر شده بودند.

امسال نیز دسترسی به پیام رسان تلگرام و واتس اپ در روسیه متوقف می شود.

چرا که بر اساس قانون روسیه، تمامی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی موظف هستند تا پایگاه‌های داده‌های کاربران خود در روسیه را در خاک این کشور راه اندازی کنند تا از احتمال انتشار غیر قانونی اطلاعات به دیگر کشورها جلوگیری شود.

و اما انگلستان،  یکی از پرمدعاترین کشورهای غربی در زمینه آزادی اطلاعات؛ به گزارش گاردین، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد برنامه‌ای در دست دارد تا قانونی برای بلوکه کردن اپلیکیشن‌هایی که پیام‌های رد و بدل شده را رمزگذاری می‌کنند تصویب کرده و به اجرا بگذارد. اگر این تصمیم عملی شود، سرویس‌هایی مانند واتس اپ، آی مسیج، تلگرام و غیره مجبور خواهند شد برای زنده ماندن در انگلستان، تغییراتی اساسی را در سیستم‌های خود اعمال کنند. قانون مورد نظر به دولت اجازه خواهد داد تا هر سرویسی که پیام‌هایش را رمزگذاری می‌کند، مورد هدف قرار داده و بلوکه کند.


کشور چین نیز از کشورهایی است که در نظارت بر اینترنت بسیار سختگیر است و دائم در تلاش است تا با استفاده از سیستم فیلترینگ بعد از فیلتر تلگرام و واتس اپ، از دسترسی مردم این کشور به توئیتر، یوتیوب و … جلوگیری کند. در حال حاضر OneDrive یاهو نیز در این کشور مسدود است.


وزارت ارتباطات عراق نیز برای مقابله با سازماندهی بیشتر گروه داعش در عراق از طریق این اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ژوئن سال‌ جاری، توئیتر، یوتیوب و فیس‌بوک را به طور کامل فیلترکرده است. 

کشورهای بسیار دیگری نیز این نرم افزارهای جاسوسی را فیلتر کرده اند.


اما در ایران عزیز اسلامی، زمانی که صدای فیلترینگ تلگرام توسط شورای عالی فضای مجازی بلند شد؛ به یکباره حمایت مرموزانه صدا و سیما از این اپلیکیشن، و معرفی کانال های تلگرامی مختلف، از شبکه ها و برنامه های تلویزیونی آن هم زمانی که بحث فیلتر شدن تلگرام جدی مطرح شده بود؛ کاری عجیب و نسنجیده بود.

از طرفی دیگر، مسئولان رده اول نیز که متاسفانه فرق بین تکنولوژی و محصول تکنولوژی را نمی دانند، تلگرام را یک تکنولوژی پنداشته و دور از شأن و شخصیت و جایگاه خود به عنوان یک شخصیت سیاسی کشور؛ شخص اول اجرایی یک کشور دست به قلم شده و نامه ای درباره یک نرم افزار بنویسد و در خواست جلوگیری از فیلترینگ کند. و این نشان از یک نگاه وابسته و تکنولوژی زدگی است که باعث پس رفت ما در امر تکنولوژی شده است.


 اما نگاه مقام معظم رهبری بسیار زیبا و عقلانی است به طوری که اگر ما بخواهیم، فقط به یک بند از صحبت های معظم له توجه کنیم، هیچ اما و اگری در مورد فیلتر شدن جنگ افزارهای اینترنتی-صهیونیستی باقی نمی ماند. امام خامنه ای می فرمایند: شورای عالی فضای مجازی باید تلاش کند تا فضای مجازی از وابستگی دور باشد، فضای مجازی از آلودگی و فضای مستهجن و غیر اخلاقی دور باشد. که همه این ها در مورد تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام، فیسبوک، وایبر، توئیتر و... صدق می کند.

حال چرا آقایان کم کاری می کنند؟!!

خدا می داند!!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی